Skip to main content
BN_KS 40 år_header (1)

40 års samarbejde med KabelSchlepp

I 40 år har vi haft æren af at repræsentere tyske KabelSchlepp i Danmark og har været med til at introducere de nu velkendte kabelkæder på det danske marked.

Egentlig startede det hele ved en tilfældighed, da en kunde, fra det vi i dag kender som Dan Palletiser, havde været på en messe i Tyskland, hvor han havde set nogle bevægelige kabelkæder. Han kontaktede Hanne Bagger-Nielsen med beskeden:

”Kan I ikke skaffe dem til os?”

Hanne skyndte sig at tage til Tyskland, hvor hun på den store Hannover-messe mødte KabelSchlepp og introducerede sig selv. Hun ville rigtig gerne repræsentere dem i Danmark og det førte til en formel kontrakt, som nu fejrer 40-års jubilæum.

KS40 messe_1

”I slutningen af 70’erne var automation og robotter allerede begyndt at vinde frem men dengang havde man ikke noget ordentlig kabelbeskyttelse. Vi solgte ganske vist PMA beskyttelsesslanger men de hang blot ned fra maskinerne og var ikke beskyttet mod slag,” fortæller Hanne Bagger-Nielsen.

Derfor var det en revolution, da Bagger-Nielsen i starten af 80’erne kunne introducere kabelkæderne på det danske marked.

Olfert hjalp også til

Kunderne var meget begejstrede for løsningen, for de kunne tydeligt se fordelen i at beskytte slangerne og dermed øge driftssikkerheden. Den ene maskinbygger efter den anden kom til og man begyndte også at tage på messer, primært i Herning og Bella Centret.

Her lånte man en maskine fra KabelSchlepp, som kørte frem og tilbage med en kabelkæde – det havde man ikke set før og det vakte stor opsigt dengang i midten af 80’erne.

Maskinen havde den ’ulempe’ at den peb lidt hver gang den kørte, så kunderne var ret hurtige til at døbe den ”Olfert”. Men Olfert var et hit og var med til at sætte fokus på vigtigheden af at beskytte sine kabler.

KS40 messe_2
COBOD kabelkæde

Rådgivning og erfaring vinder (altid) over pris

Én af årsagerne til at både vi og KabelSchlepp fortsat sælger mange kabelkæder i Danmark skyldes især den store viden og erfaring, som vi har opbygget igennem 40 år. Den knowhow kan man ikke bare få i løbet af en uges tid med et videokursus.

Vi har altid gjort meget ud af at rådgive og vejlede kunderne, når de køber en kabelkæde, for at sikre at krumningsradius, inddelinger og endebeslag giver kunden den løsning, der er behov for.

I det første år var vi (og KabelSchlepp) helt alene på markedet men i slutningen af 80’erne meldte de første konkurrenter sig på banen, dog med et lidt mindre sortiment end dét, Kabelschlepp havde brugt ca. 30 år på at udvikle.

Det er dog lykkedes os at fastholde positionen som leverandør af absolut topkvalitet inden for kabelkæder og vi har i dag adskillige kunder, som har været hos os siden de første spæde år.

40 år med fokus på kulturforskelle

I en hilsen fra KabelSchlepp i anledningen af jubilæet skriver de selv:

En 40-årig succeshistorie er aldrig en lineær udvikling – den vil uundgåeligt altid have sine op- og nedture. Det der tæller er, at samarbejdet altid er fokuseret på løsninger og ikke på problemer, at alt kan løses åbent og med en positiv tilgang, at udfordringer overvindes i fællesskab og man kan se hinanden i øjnene, især når tingene bliver lidt turbulente.

Selvom Danmark og Tyskland er nabolande, har der altid været forskellig kultur og mentalitet.

”I Danmark er vi utålmodige og kræver svar her og nu. Vi har ingen råvarer men er i stedet købmænd, der måske ikke altid har forståelse for, at ting tager tid,” fortæller Hanne Bagger-Nielsen.

Det samme kan man ikke sige om vores naboland: ”Tyskerne er meget grundige i deres tilgang til kunder og produktion – og de følger kommandovejene, hvor det i Danmark ofte er den enkelte medarbejder, der træffer en beslutning,” forklarer Hanne Bagger-Nielsen.

Åbenhed og tillid

Da man for 40 år siden etablerede samarbejdet skulle man lige se hinanden an, hvilket blandt andet udmundede i at man holdt kortene tæt til kroppen.

“Jeg kan huske, at vi tidligere ikke fortalte dem hvem vores kunder var eller hvad vi havde taget for deres produkter,” fortæller Rikke Bagger-Nielsen, der i dag har overtaget rollen som direktør.

“I dag er det jo en helt anden åbenhed vi har i vores samarbejde. KabelSchlepp bliver i høj grad involveret allerede når vi får den første henvendelse fra kunden og de er også i nogle tilfælde med ude hos kunderne, for at give inputs til løsningen og selv få inputs med retur”.

Det danske marked er unikt

KabelSchlepp har også forstået at sætte stor pris på det unikke marked, som det danske er:

“Vi kan tydeligt mærke at de er meget interesseret i at teste nye produkter og løsninger af i Danmark, for der er ofte en meget kort beslutningsproces. Her kan teknikeren på gulvet ret hurtigt få en godkendelse fra direktøren – dét går ikke i Tyskland,” fortæller Rikke Bagger-Nielsen.

Dermed er kimen lagt til at fortsætte det gode samarbejde og vi er meget stolte af fortsat at kunne repræsentere KabelSchlepp i Danmark.

IMG_20221208_122415